Ontwerpen en uitsnijden
Ik teken graag rechtstreeks op het drukblok, met mijn schetsboek of een botanisch specimen naast mij ter inspiratie.
Met messen die we 'gutsen' noemen, snij ik het ontwerp uit een houtblok of een stuk linoleum.
Linosnedes en houtsnedes vallen onder de techniek 'hoogdruk', wat wil zeggen dat alleen het hoogste relief op je blok wordt afgedrukt. Tijdens het snijden moet je dus denken in negatief. Wat je weghaalt blijft wit, wat je laat staan wordt afgedrukt.
Ininkten en drukken
Ik meng inkt in mijn favoriete kleuren, en breng die met een roller aan op het drukblok. Dat is nu klaar om onder de pers te gaan.
Voorzichtig leg ik het drukblok en het papier onder mijn pers, Helène, genoemd naar een dierbare mentor. Ze is bijna 100 jaar oud (de pers, niet de mentor!), maar met liefdevol onderhoud doet ze het nog prima.
Met de pers (en heel wat 'elbow grease') druk ik het papier stevig op het drukblok. Zo wordt de inkt overgebracht op het papier. De eerste druk is klaar!
Drogen, nummeren en signeren
De kersverse reeks drukken mag nu rusten op het droogrek, tot ze klaar is om gesigneerd te worden. Elke druk krijgt een handgeschreven datum, titel, handtekening en een uniek nummer, zodat je weet dat je een kunstwerk hebt dat gedrukt is in een beperkte editie. Nadat dit met elke druk gebeurd is, is de editie klaar voor een nieuwe thuis!